Λατρεμένοι μου γείτονες

Posted: Νοέμβριος 22, 2016 by ovithanos in Δράση - Μυστήριο, Μυθιστόρημα
Ετικέτες: , , , , , , ,

Δεν πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερο μυστήριο και έμπνευση για κάθε μορφής υποθέσεις από την άφιξη καινούργιων γειτόνων. Ένα θρίλερ που εξελίσσεται μπροστά στα μάτια μας και που μικρά στοιχεία, όπως ένα παλιό φωτιστικό ή ένα ξύλινο μπαούλο που είδαμε την ημέρα της μετακόμισης, μπορούν να γεμίσουν το μυαλό μας αναρίθμητα ερωτηματικά και υποθέσεις.

Αλλά πριν συνεχίσω με τους γείτονες και παρενθετικά, κάποια πράγματα που σίγουρα τα έχω ξαναγράψει στο παρελθόν αλλά μάλλον χρειάζεται να επαναλάβω. Δεν ζω στην Ελλάδα και δεν μετοίκισα τα τελευταία χρόνια με το μεγάλο κύμα των διωγμένων από τα μέτρα και την οικονομική κατάσταση. Λείπω πολλά (πολλά!) χρόνια από την Ελλάδα. Η αγάπη μου για το βιβλίο ήταν και είναι  δεδομένη αλλά στην πορεία ήμουν και πολύ τυχερός να εμπλακώ και επαγγελματικά με το γενικότερο χώρο του βιβλίου από διαφορετικές πλευρές. Μια από αυτές τις πλευρές ήταν ότι για δεκαετίες κάποιες εφημερίδες και ειδικά κάποια περιοδικά, σε διαφορετικές χώρες και κυρίως αγγλόφωνα, με έχουν τιμήσει παραχωρώντας μου στήλες για παρουσίαση βιβλίων.

Τώρα χρησιμοποίησα την λέξη «παρουσίαση» γιατί δεν είναι κριτική. Παρουσιάζω τα βιβλία που εμένα μου αρέσουν ή δεν μου αρέσουν με καθαρά προσωπικά κριτήρια. Για να κάνεις κριτική βιβλίου, μουσικής ή ενός έργου τέχνης, απαιτεί πολλές φορές ειδικές γνώσεις σε υψηλό επίπεδο και ξεφεύγει από το απλοϊκό «αυτό το βιβλίο μου άρεσε η δεν μου άρεσε γιατί…». Αυτό είναι το πρώτο κομμάτι, το δεύτερο είναι ότι δεν δεσμεύομαι από εκδότες, συγγράφεις ή οτιδήποτε άλλο. Αυτό σημαίνει ότι ναι μεν παίρνω πολλά βιβλία από εκδοτικούς οίκους και συγγραφείς που θα ήθελαν να τα παρουσιάσω αλλά έχω μια αυστηρή αρχή για τον εαυτό μου. Παρουσιάζω μόνο αυτά που έχω πραγματικά διαβάσει. Υπολογίστε ότι κάθε μήνα παραλαμβάνω σε έντυπη η ψηφιακή μορφή πάνω από 50 βιβλία από όλα τα είδη, από νουβέλες και ιστορικά μέχρι παιδικά, και είναι απλά αδύνατο να τα διαβάσω όλα όσο κι αν  θα το ήθελα.

biblio_0012Ένα άλλο στοιχείο στα βιβλία που παρουσιάζω είναι ότι, όπως και πολλοί άλλοι σε αυτό το χώρο, έχω μια ιδιαίτερη συμπάθεια σε νέους συγγράφεις που τώρα ξεκινάνε την πορεία τους στο βιβλίο και η μακρόχρονη σχέση μου με το χώρο μου έχει μάθει ότι αυτοί ειδικά – όταν αξίζουν – πρέπει να παίρνουν κάθε δυνατή βοήθεια. Τέλος, παρουσιάσεις δεν κάνω μόνο σε νέες εκδόσεις αλλά και σε βιβλία που τυχαίνει να διαβάσω εγώ για πρώτη φορά, αδιάφορα ημερομηνίας έκδοσης ή βιβλία που γενικότερα με έχουν κάποια στιγμή εντυπωσιάσει και πιστεύω ότι αξίζει να μοιραστώ τις σκέψεις μου γι’ αυτά.

Τώρα έχοντας ήδη αναφέρει ότι αφενός δεν ζω στην Ελλάδα, αφετέρου τα βιβλία με τα οποία μπορώ να έχω επαφή δεν είναι στα ελληνικά ή ελληνικές εκδόσεις, πολύ σπάνια γράφω για ελληνικά βιβλία και δει σύγχρονα ελληνικά βιβλία. Ουσιαστικά, ξέχωρα από τα βιβλία που αγοράζω ο ίδιος κάθε φορά που έρχομαι στην Ελλάδα και κάποια που μου στέλνουν φίλοι μου, η επαφή με το σύγχρονο ελληνικό βιβλίο είναι πολύ μικρή. Γι’ αυτό και όλα τα βιβλία που θα παρουσιάζω εδώ, είναι βιβλία που δεν ξέρω αν υπάρχουν ή έχουν μεταφραστεί στα ελληνικά, αλλά πάντα ελπίζοντας ότι πέρα των ατάλαντων τσουλήδων και νορβηγών γραφικών, κάποιοι συνειδητοί εκδότες θα προσπαθήσουν να τα εκδώσουν και στην Ελλάδα και κάποιοι αναγνώστες θα προσπαθήσουν να τα διαβάσουν έστω στα αγγλικά.

biblio_0010Κλείνει η παρένθεση και επιστρέφουμε στους γείτονες και το μυστήριο που τους τυλίγει. Η Shari Lapena γεννήθηκε το 1960 στον Καναδά και για πολλά χρόνια αυτά που έγραφε υπήρχαν μόνο στα συρτάρια του γραφείου της ή σε παλιά κουτιά στην αποθήκη του σπιτιού της. Τα μόνα γραπτά της που έβγαιναν προς τα έξω ήταν νομικά έγγραφα για δικαστικές αίθουσες μιας και το μεγαλύτερο μέρος της επαγγελματικής της ζωής εξάσκησε το επάγγελμα του δικηγόρου. Κατά περιόδους είχε εκδόσει μικρά διηγήματα σε τοπικά έντυπα, αλλά ποτέ κάτι περισσότερο μέχρι το 2008. Το 2008 και βλέποντας με πιο κωμικό τρόπο την ίδια τη ζωή της – εργαζόμενη μητέρα εφήβων – και όπως λέει και η ίδια επηρεασμένη από τη νέα πραγματικότητα για ένα νέο συγγραφέα που έφτιαχνε το ιντερνέτ, έκδοσε την πρώτη της νουβέλα, το «Things Go Flying» που ήταν μια σκοτεινή αλλά πολύ αστεία περιγραφή μιας σύγχρονης οικογένειας με πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία.

Μετά τη σχετική επιτυχία του πρώτου της βιβλίου, η Shari Lapena επιστρέφει το 2011 με το «Happiness Economics», όπου διακωμωδεί τη σύγχρονη γυναίκα επιχειρηματία – μεγαλοστέλεχος εταιρείας. Το δεύτερο βιβλίο της γνωρίζει επιτυχία σε Καναδά και ΗΠΑ και η Shari Lapena βρίσκεται υποψήφια για το Καναδικό βραβείο Stephen Leacock Medal for Humour για κωμικά και σατιρικά βιβλία.

biblio_0009Τον Ιούλιο του 2016, εμφανίζεται το τρίτο βιβλίο της με τον τίτλο: The Couple Next Door και η Shari Lapena διατηρώντας το χιούμορ της μπαίνει σε μια νέα κατηγορία συγγραφής – που κατ’ εμένα τουλάχιστον της ταιριάζει πιο πολύ και έχω την αίσθηση ότι από την αρχή εκεί πήγαινε – ένα βιβλίο σκοτεινό, θρίλερ, μυστηρίου και σασπένς.

Η ιστορία που διηγείται η Shari Lapena στην αρχή της είναι απλή. Ιδανικό ζευγάρι με νεογέννητο μωρό, έχει πεταχτεί στους διπλανούς, τους νέους γείτονες, για ένα γρήγορο ποτό παρόλο ότι η μπεϊμπισίτερ που θα έμενε με το μωρό έχει ακυρώσει το ραντεβού τους. Έτσι αφήνουν το μωρό μόνο του να κοιμάται και απλά παρακολουθούν συνέχεια τι συμβαίνει μέσα από ένα ασύρματο μεταδότη. Όταν επιστρέφουν μετά από λίγη ώρα το μωρό έχει εξαφανιστεί και τα πάντα μπερδεύονται σε ένα κύκλο από ψέματα, παραπληροφόρηση, λάθος αισθήσεις και κρυμμένες σκιές από το παρόν και το παρελθόν.

Ένα πολύ καλογραμμένο βιβλίο, σε πολύ μοντέρνα γλώσσα και με ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, το κάθε κεφάλαιο τελειώνει έτσι που η μόνη σου λύση είναι να πας στο επόμενο για να δεις ποια είναι η εξέλιξη που συνήθως είναι και απρόβλεπτη. Η πεμπτουσία ενός βιβλίου σασπένς.

biblio_0011

Η Shari Lapena χρειάστηκε γύρω στα 56 χρόνια για να εκδώσει το πραγματικά δικό της βιβλίο. Αυτό, σημειώνοντας ότι στα πρώτα δυο αν και αστεία και πολύ έξυπνα δεν έλειπαν οι ορατοί επηρεασμοί, ειδικά από τους μετρ του είδους όπως ο David Sedaris. Αλλά άξιζε η αναμονή και θα ήταν κρίμα και απώλεια αν δεν το είχε κάνει. Το «The Couple Next Door» είναι 100% Shari Lapena. Είναι η πρώην δικηγόρος, η περιοδικά καθηγήτρια αγγλικών, η μαμά και η πολύ ταλαντούχα συγγραφέας.

Τέσσερα αστέρια στο «The Couple Next Door» και την Shari Lapena και την ελπίδα αυτό να είναι απλά το πρώτο μια σειράς βιβλίων στο είδος που μάλλον της ταιριάζει περισσότερο από κάθε άλλο και που θα απολαύσουμε τα επόμενα χρόνια με την υπογραφή της.

Το βιβλίο κυκλοφορεί και σε ψηφιακή μορφή. Η έκδοση που το πήρα εγώ ήταν η έντυπη, πολύ προσεγμένη σε πολύ καλό λευκό χαρτί με καθαρή τύπωση αν και στο εξώφυλλο – προσωπική άποψη – θα μπορούσε να γίνει καλύτερη δουλειά.

Σχολιάστε

