Κριτική: Μια Προσωπική Υπόθεση

Posted: Ιανουαρίου 27, 2017 by ovithanos in Περιοδικό
Ετικέτες: , , , ,

Για να είμαι απολύτως ειλικρινής, δε διάβαζα ποτέ κριτικές βιβλίων.

ovi_greece_0117_019aΓι αυτό και όταν έγραψα την πρώτη δική μου για ένα αγαπημένο βιβλίο, αναρωτιόμουν αν θα την διάβαζε κανείς.

Η αίσθηση που είχα γι αυτές ήταν ότι επρόκειτο περισσότερο για μια διαφημιστική προώθηση προιόντος και λιγότερο για μια «αντικειμενική» ή τουλάχιστον μια αδέσμευτη άποψη. Κάτι σαν το κολλαγόνο στο «Ε» ένα πράγμα δηλαδή !

Έχω και μια έμφυτη να μην την πω αντιπάθεια, ας την πω επιφυλακτικότητα για τους επαγγελματίες κριτικούς παντός είδους….

Η υποδοχή που μου επιφυλάχθηκε μπορώ να πω ότι ήταν θερμότερη ακόμα και από τις πιο αισιόδοξες προσδοκίες μου…

Σιγά σιγά λοιπόν μπήκα σε αυτό το τριπάκι και άρχισα να διαβάζω κριτικές, κατά κύριο λόγο στο διαδίκτυο και κατά κανόνα γραμμένες από ανθρώπους που η σχέση τους με το βιβλίο δεν ήταν αυστηρά επαγγελματική αλλά περισσότερο ερωτική. Ανθρώπους που δεν έχουν την ανάγκη ούτε την υποχρέωση να κολακέψουν κανέναν, ούτε εκδοτικό οίκο ούτε συγγραφέα.

Ανθρώπους που μου απέδειξαν ότι τόσο καιρό σκεφτόμουν λάθος.

Μια κακή κριτική σε εμένα προσωπικά δε λειτουργεί αποτρεπτικά όπως και μια θετική δε με ωθεί να αγοράσω σώνει και καλά ένα βιβλίο αφού αυτό, έχει τόσες πτυχές όσες και οι αναγνώστες που θα το διαβάσουν, όμως διευρύνει την οπτική μέσα από την οποία βλέπω ένα βιβλίο.

Αυτοί οι ερασιτέχνες κριτικοί λοιπόν, μου μιλούν για τις συγκινήσεις που τους πρόσφερε ένα βιβλίο χωρίς να έχουν στο μυαλό τους ένα σύστημα κανόνων του πώς γράφεται ένα άρτιο βιβλίο.

Μου μιλούν για το πόσο τους άρεσε ή δεν τους άρεσε και για ποιό λόγο, χωρίς να έχουν κατά νου παγκόσμιες σταθερές αλλά μόνο το προσωπικό τους αισθητήριο.

Δεν προσπαθούν να αφορίσουν αλλά να μοιραστούν με αλλους εραστές της ανάγνωσης τη δική τους γνώμη, να θέσουν τα δικά τους ερωτήματα και προβληματισμούς, χωρίς να χρησιμοποιούν κατ ανάγκη βαρύγδουπες αναλύσεις και επιτηδευμένες εκφράσεις, και στην τελική να κριθούν και αυτοί με τη σειρά τους από τους αναγνώστες.

Η κριτική εξάλλου είναι προσωπική υπόθεση όπως έλεγε και ο Σόμερσετ Μομ.

Andy

*****************************************

Το κείμενο είναι απο το ψηφιακό περιοδικό ArsOvi,
στο πρώτο τεύχος του με αφιέρωμα στην Κριτική Βιβλίου
και μπορείτε να το βρείτε ΕΔΩ!

Σχολιάστε

